marți, 5 mai 2020



PROPUNERI  PENTRU  GUVERNANȚI


ÎNTRE  CONSTRÂNGERE  ȘI  RESPONSABILITATE

Am onoarea!
Pentru subsemnatul, care o viață întreagă am muncit și am trăit, ca ofițer de poliție, într-o permanentă stare excepțională, respectarea legii, a dispozițiilor ordonanțelor militare, constituie NORMALUL pentru că, fiind în slujba legii, am acceptat o profesie care a implicat restrângerea exerciţiului multor drepturi şi libertăţi, verificarea și controlul permanent al propriei persoane, munca 24/24 de ore, fără garantarea de către Stat a vreunei zile libere și, la nevoie, izolarea în timp și spațiu.
Pentru un civil este mai greu, mult mai greu dar nu imposibil, cu excepția celor care au o problemă cu educația, cu cinstea și cu respectul față de lege, respect care include un comportament ce trebuie să asigure demnitatea, sănătatea, liniștea și libertatea celui de lângă el sau cum spunea cineva: „libertatea ta se termină acolo unde începe libertatea celuilalt”.
Tot ceea ce pentru un cetăţean obişnuit este o stare excepţională, pentru un militar este normalul.
În starea de urgență Constituția permite încălcarea drepturilor civile... ale civililor pe care-i aduc la „drepturile” militarilor. În atare situație legile, care oricum nu pot stabili drepturi sau obligații pentru fiecare persoană în parte, se emit cu conținuturi pe principii cazone, adică se aplică principiul „toți pentru unul și unul pentru toți” la nivel de grupă, de pluton, de companie... de societate, în întregul său.
Se apropie 15 mai 2020 și aș dori ca Guvernul să emită dispoziții legale mai aplicate pentru a ridica ceața de pe frunțile cetățenilor și a înlătura abuzul de putere iar pentru aceasta este nevoie să facă, printre altele, o analiză comparată între anumite situații care pot fi deslușite prin mai multe metode dar și prin răspunsuri la întrebări comparative.
Pentru înțelegere, să dau câteva exemple:
1.dacă dau dreptul la circulația între localități pentru cei care justifică profesional deplasarea zilnică sau săptămânală dintr-un județ în altul în interes de serviciu, este mai mult sau mai puțin periculos decât dacă dau dreptul unei familii care, stând împreună două luni la bloc, intenționează să plece direct la țară în vacanță, concediu sau chiar să se mute, în fapt, până la iarnă la casă cu curte și grădină?
2.dacă dau liber la deschiderea muzeelor, este mai mult sau mai puțin periculos în comparație cu deschiderea unor terase de alimentație publică, în condițiile în care respectarea regulilor de distanțare socială, asigurate și verificate de administratorii persoanei juridice, este identică?
3.dacă dau liber la excursii individuale pe munte sau la pescuit, este mai mult sau mai puțin periculos în comparație cu cel care merge la cimitirul părinților pentru a aprinde o lumânare?
Este evident că situațiile sunt similare și trebuie tratate, sub aspect legal, identic pentru că în cazurile de mai sus, care sunt doar enumerative, trebuie să primeze sănătatea populației și nu aspectul economic.
Știu că în cazul gestionării eficiente a unei pandemii, și nu numai, este greu pentru că o lege este în final, chiar dacă nimeni nu recunoaște, un compromis între interesele politice (nu le mai detaliez), pe de-o parte, și cele de asigurare a sănătății populației, pe de altă parte.
În această ecuație comportamentul social responsabil al cetățenilor este esențial pentru că de el depinde o viitoare restrângere sau relaxare a constrângerilor legale.
Și, în încheiere, aș dori să reinstruiți agenții constatatori ca să aprecieze corect pericolul social al faptei comise atunci când decid aplicarea unei sancțiuni contravenționale pentru că este o diferență uriașă între un pensionar care uită, cu sau fără Álzheimer (nu este cazul personal), să completeze o declarație când plimbă un patruped pe lângă bloc și un contravenient supertatuat și violent verbal și/sau fizic (pentru uzul intern, în aprecierea discernământului și profesionalismului agentului constatator, se poate verifica câte avertismente scrise a aplicat fiecare agent constatator în acest an, nu numai pentru încălcarea O.M., și se poate testa dacă aceștia cunosc temeiul legal pentru aplicarea sancțiunii „avertisment” din O.G. nr.2/2001. Cred că veți avea unele surprize).

Cu respect, la toți cei prezenți și viitori sănătate ,
Col.(rtr.) Marin BUȚIU